Skip to main content

Matera: Il 18 e 19 dicembre - CISST presenta #Narrazioni19

Due giornate di studio sulle prospettive e lo storytelling del Mezzogiorno. Si apre con il ministro Graziano Delrio
Il CISST, Centro Internazionale per gli Studi Storici Sociali e dei Territori, afferente al CGIAM, organizza, in collaborazione con la Regione Basilicata  l’evento dal titolo #Narrazioni19, che si svolgerà a Matera, presso Palazzo Lanfranchi, i prossimi 18 e 19 dicembre.

A più di un anno dalla designazione di Matera come Capitale Europea della Cultura per il 2019, il CISST cogliendo le opportunità, i fermenti e le potenzialità del territorio vuole proporre un momento di riflessione e confronto con le istituzioni, il mondo dell’informazione e dell’audiovisivo e con i maggiori player privati di livello nazionale ed internazionale. L’idea è che una storia di successo come quella di Matera 2019, non sia soltanto un episodio, ma scandisca la quotidianità di tutto il Mezzogiorno. Il 2019 è infatti un orizzonte, un invito a raccontare e, ancor di più, a costruire il Paese che vogliamo in una prospettiva di sviluppo pienamente europea. Per far questo occorre dare a Matera e al Mezzogiorno la centralità che meritano nel dibattito pubblico. È necessario, inoltre, far sì che la politica e le istituzioni a vario livello siano in grado di individuare e realizzare interventi e progetti chiari, utili e lungimiranti. Per questa ragione, proprio a partire da un dibattito qualificato e articolato sul tema, la politica può dotarsi di strumenti chiari per scegliere e agire.

Tre i panel nei quali si confronteranno esperti del settore, amministratori pubblici, giornalisti ed opinion leader: il primo, venerdì 18 pomeriggio dalle ore 15.30 , con la presenza del ministro delle infrastrutture e dei trasporti Graziano Delrio, per affrontare il tema del governo dei territori e degli impegni del governo nazionale a favore dei territori, alla luce del Masterplan per il Sud. Sono stati invitati: i sindaci di Bari e Matera, Decaro e De Ruggieri, i parlamentari lucani Margiotta e Latronico, il Presidente del Consorzio TeRN Antonio Colangelo, l'eurodeputato Gianni Pittella ed il consigliere per la comunicazione di Palazzo Chigi Francesco Nicodemo.

Gli altri due panel si terranno, invece nella giornata del 19 dicembre.
Il primo della giornata, con inizio alle ore 10, sarà un confronto aperto sulla narrazione della capitale europea della cultura e sulla prospettiva di rilancio dell'intero Mezzogiorno sui media locali, nazionali ed internazionali. Al dibattito sono stati invitati: Angela Mauro, Huffington Post; Paolo Biondi, Caporedattore Reuters Italia; Diego Ciulli, Google Italia; Oreste Lopomo, Caporedattore TGR Basilicata; Francesco Piccinini, Direttore FanPage; Clotilde Veltri, La Repubblica; Rossella Tosto, Direttore TRM; Lucia Serino, Direttore Il Quotidiano del Sud.

Il secondo, con inizio alle ore 15, sarà teso ad affrontare il tema dell’industria cinematografica ed audiovisiva come nuova leva per il rilancio economico ed occupazionale del Mezzogiorno. A confrontarsi sulle prospettive immediate e future del settore, sono stati chiamati: Massimo Bray, Direttore editoriale dell'Istituto della Enciclopedia Italiana Treccani; Alberto Baldini, Responsabile settore cinema BNL; Paolo Messa, CdA Rai; Davide Colangelo, Digital Lighthouse; Paride Leporace, Direttore Lucania Film Commission; Daniele Basilio, Direttore Apulia Film Commission; Giampaolo D’Andrea, Capo Gabinetto MiBACT

La due giorni si concluderà con una conversazione a tutto campo, tra il giornalista di Rai News Mario De Pizzo ed il Presidente della Regione Basilicata, Marcello Pittella.

#Narrazioni19 è il primo dei cinque appuntamenti annuali di riflessione sulla comunicazione e lo storytelling, per contribuire alla condivisione dei profili ideativi di Matera 2019, all’interno di politiche di sviluppo pensate per la Basilicata, il Mezzogiorno e l’Italia del futuro, nel prospettiva europea.

Comments

Popular posts from this blog

A Conversation with Actor Mirko Frezza of David di Donatello Winner "Il più grande sogno"

The 2017 David di Donatello award show, which took place on Monday, was an exciting event that celebrated many great contemporary talents of Italian cinema.  I was fortunate to have seen most of the nominees.  Among my personal favorites  is Michele Vannucci's  Il più grande sogno  simply because it is based on one of the most inspiring, beautiful stories I've ever  heard, and the person behind that story is as authentic and down-to-earth as they come. The film won the 3 Future Award, which is determined by the public. With Director Michele Vannucci and Actor Mirko Frezza I first saw  Il più grande sogno last September when it premiered at the Venice Film Festival. I didn't make it to Venice, but thanks to a great online platform called Festival Scope , which offers a handful of premieres to be screened on the web, I felt like I was there. The film itself blew me away, and then when I realized it was based on a true story, I knew t...

The Timeless Talent of Stefania Sandrelli

On screen since the tender age of 14, she has captivated audiences for more than 50 years with a compelling combination of strength and vulnerability. She achieved stardom at just 14 years old playing the angelic cousin of a love-struck Marcello Mastroianni in Pietro Germi’s “Divorce Italian Style.” More than half a century later, she is still going strong and remains one of Italy’s most esteemed actors. Stefania Sandrelli was born on June 5, 1946, in Viareggio in the province of Lucca in northern Italy. As a child, she studied music and dance. Then in 1960, she won a beauty pageant and was featured on the cover of Le Ore magazine. Her purity captivated the country and shortly thereafter, movie offers began pouring in. Just one year later, she made her cinema debut in three feature films: Mario Sequi’s Gioventù di notte , Luciano Salce’s The Fascist, and Pietro Germi’s Divorce Italian Style . She instantly became a star and before long was a key figure in Italy’s legend...

The Sweetness and Genius of Giulietta Masina

Fellini and Masina on the set of "La Strada" As open-hearted and sunny as Federico Fellini was dark and complex, they were perfect counterpoints during a half-century of marriage and professional collaboration.  Nicknamed a  “female Chaplin” and described by Chaplin himself as  the actress who moved him most,  Giulietta Masina confronted the tragedy of her characters with an eternal innocence and enthusiasm that gave Italians hope in the most challenging of times.  Born in 1921 in San Giorgio di Piano, a commune north of Bologna, Masina was the oldest of four children born to a father who was a music professor and violinist and a mother who was a grade-school teacher. Her parents sent her as a child to live in Rome with her widowed aunt while she attended school there. As Masina took an early interest in gymnastics, her aunt saw in her a passion for performing and encouraged her to pursue acting. So after high school, Masina attended Rome’s La...

Film at Lincoln Center honors Monica Vitti with retrospective featuring restored classics

Photo Courtesy of Archivio Luce-Cinecitt à A retrospective dedicated to the films of Italian cinema icon Monica Vitti will be held from June 6 to June 19 at Lincoln Center in New York City.  The 14-film series, titled "Monica Vitti: La Modernista," is presented by Film at Lincoln Center and Cinecittà and marks the first North American retrospective celebrating Vitti's 35-year career. "We are pleased to partner with Cinecittà to celebrate one of Italy's most revered actresses," said Film at Lincoln Center Vice President of Programming Florence Almozini. "It is a privilege to present decades' worth of films from Monica Vitti's illustrious and prolific career, especially with many restored versions of her legendary works." Monica Vitti, a key figure in film history, began her career in the mid-1950s and quickly became a captivating presence on screen. Her collaboration with director Michelangelo Antonioni produced memorable films in the 196...

The Anthology Film Archives Presents: The Italian Connection: Poliziotteschi and Other Italo-Crime Films of the 1960s and '70's

June 19 – June 29 Influenced both by 1960s political cinema and Italian crime novels, as well as by French noir and American cop movies like "Dirty Harry" and "The French Connection," many Italian filmmakers in the late-60s and early-70s gradually moved away from the spaghetti western genre, trading lone cowboys for ‘bad’ cops and the rough frontier of the American west for the mean streets of modern Italy. Just as they had with their westerns, they reinvented the borrowed genre with their inimitable eye for style and filled their stories with the kidnappings, heists, vigilante justice, and brutal violence that suffused this turbulent moment in post-boom 1970s Italy. The undercurrent of fatalism and cynicism in these uncompromising movies is eerily reminiscent of the state of discontent in Italy today. ‘The Italian Connection’ showcases the diversity and innovation found in the genre, from the gangster noir of Fernando Di Leo’s "Caliber 9" ...