Skip to main content

ENTROPIA di Angelo Cricchi & Simona Lianza


Galleria ROSSMUT- Roma 
presenta 
ENTROPIA di Angelo Cricchi & Simona Lianza

ENTRòPIA

Entropia è la drammatizzazione di una cosmologia psichica, un ciclo cosmico che parte dall’ordine per degenerare lentamente nel caos. Il caos che è seguito dall’annullamento, l’annullamento che rigenera un nuovo ciclo. All’interno del superbo e incompiuto centro polisportivo di Torvergata ideato da Calatrava, la linea di moda di John Malkovich è l’espressione stilistica che ci guida nella degenerazione entropica di un sistema chiuso. Un sistema - volta celeste, interpretato come un ventre di balena arcaico ed evocativo. Nel cosmo si alternano i cicli dei quattro soli generatori della vita dove l’uomo fa le veci del quinto sole perno delle rotazioni.  L’uomo al centro della cosmologia, protetto nel ventre della balena madre, cede alla presunzione di sentirsi fautore del suo destino e distinto dalla materia che lo circonda. Segna un proprio cammino guidato dal libero arbitrio e si esprime desiderando e compiacendosi, gioendo dell’avverarsi dei desideri che lo rendono compiuto come essere e lo posizionano nel cosmo. Ma i desideri stessi lo investono come una scia maligna, una trappola, la grande malia che getta il soggetto in confusione. Preda di movimenti convulsi scivola nel buco nero dell’astenia, il terzo sole si eclissa, l’Entropia è massima. Solo nello stato abulico in cui si trova, investito della luce estatica del quarto sole, l’essere porta a compimento il suo percorso trasformandosi nel quinto sole rigeneratore del ciclo.

Quinto sole – l’uomo, fine e rinascita del sé.
Primo quadro- luce bianca, primo sole: Lo spazio tetro e desolato abitato da un solo essere vivente dà inizio ad un ciclo, nel mentre l’entropia legata al sistema naturalmente cresce. Tutto parte dal primo quadro legato al primo sole, un   mondo-universo ordinato ove tutto è distinguibile e dove il soggetto domina il tempo che egli stesso scandisce.
Secondo quadro – l’arancione, secondo sole: l’Entropia del sistema è in aumento, lo spazio è entrato in collisione con una scia di meteore che si disintegrano al contatto con l’atmosfera, questo è segno che il soggetto sta desiderando. La sua volontà interna è fattore scatenante di  eventi cosmici e viceversa, tanto il cosmo agisce sotto volontà del soggetto quanto il soggetto è condizionato dall’azione cosmica; così tanto più il soggetto desidera tanto più il pianeta entra in collisione con le meteore. Il caos cresce, l’entropia sta raggiungendo il valore massimo.
Terzo quadro – implosione del terzo sole. Il desiderio ha inglobato la volontà del soggetto e con esso il sole che implode esaurendo il suo potenziale. lo spazio diventa indistinguibile, lo scambio termico da materia a materia si è concluso,  l’Entropia è massima, il sistema chiuso ha raggiunto lo stato di Morte Termica.
Quarto quadro – estasi nel quarto sole. Il quarto sole sorge ad investire il soggetto  di una luce che lo ingloba fino a dissolverlo. Solo dopo aver percorso passo dopo passo la scala dei desideri ed essersi annullato nella sua stessa volontà l’essere ritorna a vivere nell’estasi, sospeso in un cosmo di cui non è elemento assestante ma parte integrante di un continuo.

Galleria Rossmut
Via dei Vascellari 33, Rome, IT.
+39 06 580 378

Comments

Popular posts from this blog

Federico Fellini: A Look into the Life and Career of an Icon

A Fellini family portrait  “The term became a common word to describe something on the surface you can say is bizarre or strange, but actually is really like a painter working on a film,” said Martin Scorsese when asked to define “Felliniesque,” an adjective inspired by one of the greatest filmmakers of all time. The oldest of three children, Federico Fellini was born in the seaside town of Rimini in 1920. His father was a traveling salesman, so his mother was left to do the bulk of raising the children. One can argue that Fellini was born for his destiny. “You could tell that even as a child, he was different and unique. He was very intelligent, well above average. He was always the one to organize things, direct the others, make up games. He could control the other kids with just a look, said Fellini’s sister, Maddalena, in an interview with journalist Gideon Bachmann.  Not only was Fellini directing the children, but he was also putting on shows and charging ...

Nostalgia and landscape blend in Delpero's award-winning 'Vermiglio'

A scene from "Vermiglio" (Photo:  Cinecittà) Inspired by childhood nostalgia and memories of her father, Maura Delpero’s “Vermiglio” is a heartfelt story of one family’s experience during the final days of World War II. Awarded the Silver Lion Grand Jury Prize at the 2024 Venice Film Festival where it premiered, the film is set in the picturesque Alpine mountain village of Vermiglio during the mid-1940s. It follows a schoolmaster’s family of 10 as they navigate life on the bare essentials while grappling with the consequences after a Sicilian soldier, played by Giuseppe De Domenico, deserts the army and seeks refuge with them. The soldier’s romance with the family’s eldest daughter, Lucia, portrayed by Martina Scrinzi, unfolds against the backdrop of a provincial family caught in the traditions of a fading era.   The film begins with an intimate portrayal of the Graziadei family as they wake up to the cold light of the wintertime sun. The scene opens with three sisters sleepi...

The Timeless Talent of Stefania Sandrelli

On screen since the tender age of 14, she has captivated audiences for more than 50 years with a compelling combination of strength and vulnerability. She achieved stardom at just 14 years old playing the angelic cousin of a love-struck Marcello Mastroianni in Pietro Germi’s “Divorce Italian Style.” More than half a century later, she is still going strong and remains one of Italy’s most esteemed actors. Stefania Sandrelli was born on June 5, 1946, in Viareggio in the province of Lucca in northern Italy. As a child, she studied music and dance. Then in 1960, she won a beauty pageant and was featured on the cover of Le Ore magazine. Her purity captivated the country and shortly thereafter, movie offers began pouring in. Just one year later, she made her cinema debut in three feature films: Mario Sequi’s Gioventù di notte , Luciano Salce’s The Fascist, and Pietro Germi’s Divorce Italian Style . She instantly became a star and before long was a key figure in Italy’s legend...

Gianfranco Rosi to premiere 'Sotto le nuvole' at Venice Film Fest, exploring Naples' history

Documentary filmmaker Gianfranco Rosi will premiere his much-anticipated latest film at the upcoming 82nd Venice International Film Festival , which runs August 27 - Sept. 6. "Sotto le nuvole" (Below the Clouds)  takes a deep dive into the rich history and culture of Naples and the area surrounding Mount Vesuvius. There has not been much information revealed but so far, we know that the film will focus on themes similar to those explored by Rosi in his previous works, such as the examination of Roman culture in "Sacro GRA" (2013) and Lampedusa's refugee crisis in "Fuocoammare" (2016).  The film's synopsis reads, “The land around Vesuvius is a vast palimpsest. On the surface, underground and even beneath the sea of the modern city of Naples and its surroundings, the memory of history is etched into tunnels, walls and fissures, the remains of women, children and men — statues, buried cities. Only thin layers separate contemporary and ancient life, an...

Iconic scenes from 'Totò, Peppino e la malafemmina' highlight Italy's North-South divide

If you’re in the mood for a quintessential old-school Italian comedy, look no further than “Totò, Peppino e la malafemmina.” Directed in the mid-1950s by Camillo Mastrocinque, the film has stood the test of time. Starring two of Italy’s most beloved comic actors, Totò (Antonio De Curtis) and Peppino De Filippo, it is widely regarded as one of the country’s most iconic comedies, showcasing mid-century Neapolitan humor. The film also features a young Nino Manfredi at the beginning of his prolific six-decade career. “Totò, Peppino e la malafemmina” is the story of two simple, old-fashioned brothers from Naples, Antonio and Peppino Caponi (Totò and De Filippo respectively), who embark on a trip up north to check on their young nephew Gianni. Gianni has moved to Milan and fallen for a seductive nightclub dancer named Marisa (Maria Luisa Mangini, aka Dorian Gray), whom they refer to as a “malafemmina,” meaning a “bad woman” or femme fatale. Believing she is corrupting him, Totò and Peppino ...