Skip to main content

Matera: Il 18 e 19 dicembre - CISST presenta #Narrazioni19

Due giornate di studio sulle prospettive e lo storytelling del Mezzogiorno. Si apre con il ministro Graziano Delrio
Il CISST, Centro Internazionale per gli Studi Storici Sociali e dei Territori, afferente al CGIAM, organizza, in collaborazione con la Regione Basilicata  l’evento dal titolo #Narrazioni19, che si svolgerà a Matera, presso Palazzo Lanfranchi, i prossimi 18 e 19 dicembre.

A più di un anno dalla designazione di Matera come Capitale Europea della Cultura per il 2019, il CISST cogliendo le opportunità, i fermenti e le potenzialità del territorio vuole proporre un momento di riflessione e confronto con le istituzioni, il mondo dell’informazione e dell’audiovisivo e con i maggiori player privati di livello nazionale ed internazionale. L’idea è che una storia di successo come quella di Matera 2019, non sia soltanto un episodio, ma scandisca la quotidianità di tutto il Mezzogiorno. Il 2019 è infatti un orizzonte, un invito a raccontare e, ancor di più, a costruire il Paese che vogliamo in una prospettiva di sviluppo pienamente europea. Per far questo occorre dare a Matera e al Mezzogiorno la centralità che meritano nel dibattito pubblico. È necessario, inoltre, far sì che la politica e le istituzioni a vario livello siano in grado di individuare e realizzare interventi e progetti chiari, utili e lungimiranti. Per questa ragione, proprio a partire da un dibattito qualificato e articolato sul tema, la politica può dotarsi di strumenti chiari per scegliere e agire.

Tre i panel nei quali si confronteranno esperti del settore, amministratori pubblici, giornalisti ed opinion leader: il primo, venerdì 18 pomeriggio dalle ore 15.30 , con la presenza del ministro delle infrastrutture e dei trasporti Graziano Delrio, per affrontare il tema del governo dei territori e degli impegni del governo nazionale a favore dei territori, alla luce del Masterplan per il Sud. Sono stati invitati: i sindaci di Bari e Matera, Decaro e De Ruggieri, i parlamentari lucani Margiotta e Latronico, il Presidente del Consorzio TeRN Antonio Colangelo, l'eurodeputato Gianni Pittella ed il consigliere per la comunicazione di Palazzo Chigi Francesco Nicodemo.

Gli altri due panel si terranno, invece nella giornata del 19 dicembre.
Il primo della giornata, con inizio alle ore 10, sarà un confronto aperto sulla narrazione della capitale europea della cultura e sulla prospettiva di rilancio dell'intero Mezzogiorno sui media locali, nazionali ed internazionali. Al dibattito sono stati invitati: Angela Mauro, Huffington Post; Paolo Biondi, Caporedattore Reuters Italia; Diego Ciulli, Google Italia; Oreste Lopomo, Caporedattore TGR Basilicata; Francesco Piccinini, Direttore FanPage; Clotilde Veltri, La Repubblica; Rossella Tosto, Direttore TRM; Lucia Serino, Direttore Il Quotidiano del Sud.

Il secondo, con inizio alle ore 15, sarà teso ad affrontare il tema dell’industria cinematografica ed audiovisiva come nuova leva per il rilancio economico ed occupazionale del Mezzogiorno. A confrontarsi sulle prospettive immediate e future del settore, sono stati chiamati: Massimo Bray, Direttore editoriale dell'Istituto della Enciclopedia Italiana Treccani; Alberto Baldini, Responsabile settore cinema BNL; Paolo Messa, CdA Rai; Davide Colangelo, Digital Lighthouse; Paride Leporace, Direttore Lucania Film Commission; Daniele Basilio, Direttore Apulia Film Commission; Giampaolo D’Andrea, Capo Gabinetto MiBACT

La due giorni si concluderà con una conversazione a tutto campo, tra il giornalista di Rai News Mario De Pizzo ed il Presidente della Regione Basilicata, Marcello Pittella.

#Narrazioni19 è il primo dei cinque appuntamenti annuali di riflessione sulla comunicazione e lo storytelling, per contribuire alla condivisione dei profili ideativi di Matera 2019, all’interno di politiche di sviluppo pensate per la Basilicata, il Mezzogiorno e l’Italia del futuro, nel prospettiva europea.

Comments

Popular posts from this blog

Ornella Muti: Five decades of Acting and Still Going Strong

Ornella Muti was born Francesca Romana Rivelli in Rome in 1955 to a Neapolitan father and an Estonian mother. She began her career as a model during her teenage years and made her film debut in 1970 with “La Moglie più bella” (The Most Beautiful Wife).  Her follow-up role was in the 1971 film, “Sole nella pelle” (Sun on the Skin), in which she played the daughter of wealthy parents who runs off with a hippie they don’t approve of. The film offers a telling journey through Italian society in the seventies, with its political climate, breathtaking seaside, and the styles and cars of that time.  Much of the film is set amid the sunny Italian seaside and captures the innocence and beauty of first love.   Muti made her American film debut in 1980 with "Flash Gordon." She played the role of Princess Aura. She’s appeared in two other American films, including “Oscar,” directed by John Landis and starring Don Ameche, Chazz Palminteri, and Sylvester Stallone. In 1992, she w...

The Anthology Film Archives Presents: The Italian Connection: Poliziotteschi and Other Italo-Crime Films of the 1960s and '70's

June 19 – June 29 Influenced both by 1960s political cinema and Italian crime novels, as well as by French noir and American cop movies like "Dirty Harry" and "The French Connection," many Italian filmmakers in the late-60s and early-70s gradually moved away from the spaghetti western genre, trading lone cowboys for ‘bad’ cops and the rough frontier of the American west for the mean streets of modern Italy. Just as they had with their westerns, they reinvented the borrowed genre with their inimitable eye for style and filled their stories with the kidnappings, heists, vigilante justice, and brutal violence that suffused this turbulent moment in post-boom 1970s Italy. The undercurrent of fatalism and cynicism in these uncompromising movies is eerily reminiscent of the state of discontent in Italy today. ‘The Italian Connection’ showcases the diversity and innovation found in the genre, from the gangster noir of Fernando Di Leo’s "Caliber 9" ...

Model/Actress Anna Falchi

Anna Falchi was born Anna Kristiina Palomaki, on April 22, 1972, in Tampere, Finland. Her mother, Kaarina Palomaki Sisko, is Finnish, while her father, Benito "Tito" Falchi, is from Romagna, Italy. Growing up in Italy, Anna was a tomboy, and had a fervent imagination. She is known mostly for her prolific career in modelling. However, she tried her hand at acting and landed a role in one of my favorite Italian comedies, Nessun messaggio in segreteria . I consider it my one of my favorites because it brought together so many amazing, talented filmmakers during a time when they were all just starting out. Those filmmakers, Pierfrancesco Favino, Valerio Mastandrea, Luca Miniero and Paolo Genovese are now huge names in contemporary Italian cinema, so it's great to look back and see their work in a low-profile film completely different from the bigger-budget stardom they now know.   Watch the trailer . Anna Falchi started her career as a...

Federico Fellini: A Look into the Life and Career of an Icon

A Fellini family portrait  “The term became a common word to describe something on the surface you can say is bizarre or strange, but actually is really like a painter working on a film,” said Martin Scorsese when asked to define “Felliniesque,” an adjective inspired by one of the greatest filmmakers of all time. The oldest of three children, Federico Fellini was born in the seaside town of Rimini in 1920. His father was a traveling salesman, so his mother was left to do the bulk of raising the children. One can argue that Fellini was born for his destiny. “You could tell that even as a child, he was different and unique. He was very intelligent, well above average. He was always the one to organize things, direct the others, make up games. He could control the other kids with just a look, said Fellini’s sister, Maddalena, in an interview with journalist Gideon Bachmann.  Not only was Fellini directing the children, but he was also putting on shows and charging ...

Ettore Scola explores enduring friendships and lost ideals in 'C’eravamo tanto amati'

A scene from "C'eravamo tanti amati" Mixing both tragedy and humor, Ettore Scola ’s 1974 film “C’eravamo tanto amati” (“We All Loved Each Other So Much”) follows 30 years in the lives of three men and the woman they each adore. By examining how his generation changed after the war, Scola makes a film that reflects its era. Scola explores the moral, political and emotional evolution of Italy’s postwar generation and, in doing so, creates a film that is a chronicle of its time and a love letter to cinema. The story begins in the aftermath of World War II. Three friends — Antonio ( Nino Manfredi ), Gianni (Vittorio Gassman) and Nicola (Stefano Satta Flores) — emerge from the Italian Resistance with a shared dream of justice, equality and social renewal. They are united by their hope that the sacrifices of war will lead to a better world. But the decades that follow prove to be challenging as Italy undergoes massive social changes, from the postwar economic boom to the politi...